Blog

HIKMAH POLIGAMI

Posted by dmalino on September 2, 2009 at 3:53 AM

Islam membolehkan umatnya berpoligami bukanlah tanpa alasan atau tujuan tertentu. Keharusan berpoligami ini mempunyai hikmah-hikmah untuk kepentingan serta kesejahteraan umat Islam itu sendiri.

Di antaranya ialah :


  • Bahawa wanita itu mempunyai tiga halangan iaitu haid, nifas dan keadaan yang belum betul-betul sihat selepas melahirkan. Jadi, dalam keadaan begini, Islam mengharuskan berpoligami sampai empat orang isteri dengan tujuan kalau tiap-tiap isteri ada yang haid, ada yang nifas dan ada pula yang masih sakit sehabis nifas, maka masih ada satu lagi yang bebas. Dengan demikian dapatlah menyelamatkan suami daripada terjerumus ke jurang perzinaan pada saat-saat isteri berhalangan.

  • Untuk mendapatkan keturunan kerana isteri mandul tidak dapat melahirkan anak.  Atau kerana isteri sudah terlalu tua dan sudah putus haidnya. Dalam pemilihan bakal isteri, Islam menyukai wanita yang dapat melahirkan keturunan daripada yang mandul, walaupun sifat-sifat jasmaniahnya lebih menarik. Ini dijelaskan oleh Rasulullah dengan sabdanya yang bermaksud, "Perempuan hitam yang mempunyai benih lebih baikdari wanita-wanita cantik yang mandul."

  • Bahawa kaum lelaki itu mempunyai daya kemampuan seks yang berbeza-beza.  Andaikan suami mempunyai daya seks yang luar biasa, sedangkan isteri tidak dapat mengimbanginya atau sakit dan masa haidnya terlalu lama, maka poligami adalah langkah terbaik untuk memelihara serta menyelamatkan suami dari jatuh ke lembah perzinaan. Dengan poligami diharapkan agar dapat terhindar dari terjadinya perceraian kerana isteri mandul, sakit atau sudah terlalu tua.

  • Akibat peperangan yang biasanya melibatkan kaum lelaki, maka jumlah wanita akan lebih banyak baik mereka itu masih gadis mahu pun janda. Dengan adanya  poligami diharapkan   janda-janda   akibat peperangan itu dapat   diselamatkan serta diberi perlindungan yang sempurna.  Begitu juga untuk menghindari banyaknya jumlah gadis-gadis tua  yang tidak dapat merasakan hidup berumahtangga dan berkeluarga.

  • Kerana banyaknya kaum telaki yang berhijrah pergi merantau untuk mencari rezeki. Di perantauan, mereka mungkin kesepian baik ketika sihat mahu pun sakit.  Maka dalam saat-saat begini lebih baik berpoligami daripada si suami mengadakan hubungan secara tidak sah dengan wanita lain.

  • Untuk memberi perlindungan dan penghormatan kepada kaum wanita dari keganasan serta kebuasan nafsu kaum lelaki yang tidak dapat menahannya.  Andaikan poligami tidak diperbolehkan, kaum lelaki akan menggunakan wanita sebagai alat untuk kesenangannya semata-mata tanpa dibebani satu tanggungjawab.  Akibatnya kaum wanita akan menjadi simpanan atau pelacur yang tidak dilayan sebagai isteri serta tidak pula mendapatkan hak perlindungan untuk dirinya.

  • Untuk menghindari kelahiran anak-anak yang tidak sah agar keturunan masyarakat terpelihara dan tidak disia-siakan kehidupannya.  Dengan demikian dapat pula menjamin sifat kemuliaan umat Islam. Anak luar nikah mempunyai hukum yang berbeza dari anak  hasil pernikahan yang sah.  Jika gejala ini dibiarkan berleluasa dan tidak ditangani dengan hati-hati ia akan bakal menghancurkan umat Islam dan merosakkan fungsi pernikahan itu sendiri.

Dengan keterangan-keterangan di atas,  jelaslah poligami yang diharuskan dalam Islam bukanlah untuk memenuhi nafsu seks sahaja bagi kalangan kaum lelaki tetapi mempunyai maksud serta tujuan untuk keselamatan umat Islam seluruhnya.  Islamjuga tidak memandang mudah akan syarat-syarat yang dikenakan pada suami yang beristeri banyak. Sebab itulah bagi mereka secara tegas Allah (SWT)mengingatkan,  tanggungjawab mereka bukanlah mudah.  Andai kata ketentuan-ketentuan yang telah ditetapkan oleh Allah itu tidak dapat dipenuhi oleh setiap suami yang berpoligami, maka dia akan beroleh dosa. Ini sudah tentu bertentangan dengan ajaran Islam dan dilarang melakukannya.


wallahhuallam...


Categories: None

Post a Comment

Oops!

Oops, you forgot something.

Oops!

The words you entered did not match the given text. Please try again.

Already a member? Sign In

17 Comments

Reply iffa afifa
12:17 AM on March 15, 2013 
Salam. sy cuma nak bg pendapat. bagi saya, poligami itu bagus tapi bila ia betul-2 diperlukan oleh suami. cuba kita lihat pengorbanan isteri yang sanggup berkorban segalanya. contoh, ada pasangan yg ingin berkahwin tetapi nak pasangan dia ( bakal isteri ) berhenti kerja. dengan alasan jaga anak-2 supaya jadi anak yg soleh dan solehah juga jaga rumah tangga agar sentiasa harmoni seperti rumahku syurgaku. sedangkan si dia ( bakal isteri ) mempunyai kerjaya yang hebat dan berkelulusan Universiti terkemuka sanggup berkorban lepaskan kerjaya mereka hanya untuk taat kpd suami. cuba bayangkan, isteri dah berkorban tp suami masih lagi ingin berkahwin lain. bukan ingin menidakkan hak suami tapi fikir lah pengorbanan yang isteri lakukan. bukan senang seorang perempuan nak turunkan ego dia semata-mata benda mcm ni . lagi-2 lah isteri yang berkerjaya . penat lelah dia belajar smpi berjaya dengan rendah hati taat kpd suami smpi sanggup buat ape je utk suami. tapi suami masih ingin berpoligami. ia dikira mcm tidak menghargai pengorbanan isteri. berdasarkan ayat saya poligami ini boleh jika ia betul-2 diperlukan. okay, dlm konteks ni bila si isteri tak mampu berikan zuriat. then, si isteri tak jalankan kewajipan dia sbgi seorg isteri. poligami yg betul ikut sunnah Rasulullah adalah poligami yg berteraskn utk menyebarkan dakwah. jika benar seorg lelaki memahami konsep poligami mengikut perspektif Islam, go on. sbb itu adalah yg terbaik. tp jika hanya ingin menurutkan hawa nafsu, lebih baik tak payah. sbb setiap perbuatan kita akan di soal di akhirat kelak. wallahu'alam.
Reply shana
11:27 AM on December 12, 2010 
salam.saya telah bernikah di selatan Thailand pada Mac 2010. malangnya atas kesibukan suami , beliau lupa nak mendaftarkannya di sini. Suami telah memberitahu isteri pertama utk menikah semula di sini. pada awalnya isteri 1 izinkan.tapi tu semua nak mengelirukan suami. baru2 nie isteri pertama menelefon saya dengan cara baik bertanyakan hal antara saya dan suami.tapi nasib baik saya menjawab apa yang patut sahaja....kerana rupa2 nya isteri 1 jadikan itu semua utk mengapikan suami saya .... kerana segala keburukan suami yg diceritakan pada saya , saya buat tak tahu saja. tak dapat tuang minyak pd saya dia tuang minyak pd suami pula.
Alhamdulillah suami bertanya saya...dan saya ceritakan yang sebenarnya. tapi maklumlah saya kan no 2..suami seolah2 mempercayai yg pertama. segalanya saya serah pada Allah. buat masa sekarang saya dengar cakap suami agar bersabar dan banyak berdoa. Setahun sudah saya bersabar.. nak dikirakan nafkah.. sebulan hanya RM200 je itupun kadang2 je. nak kira giliran setahun kalau di hitung tak sampai 2minggu pun. kerana datang hnya beberapa jam saja .......apapun buat isteri pertama berfikirlah secara positif adakah anda hendak suami anda bergelumang dosa?hanya takut dimadu?bukan semua madu itu pahit.....
Reply shana
11:25 AM on December 12, 2010 
salam.saya telah bernikah di selatan Thailand pada Mac 2010. malangnya atas kesibukan suami , beliau lupa nak mendaftarkannya di sini. Suami telah memberitahu isteri pertama utk menikah semula di sini. pada awalnya isteri 1 izinkan.tapi tu semua nak mengelirukan suami. baru2 nie isteri pertama menelefon saya dengan cara baik bertanyakan hal antara saya dan suami.tapi nasib baik saya menjawab apa yang patut sahaja....kerana rupa2 nya isteri 1 jadikan itu semua utk mengapikan suami saya .... kerana segala keburukan suami yg diceritakan pada saya , saya buat tak tahu saja. tak dapat tuang minyak pd saya dia tuang minyak pd suami pula.
Alhamdulillah suami bertanya saya...dan saya ceritakan yang sebenarnya. tapi maklumlah saya kan no 2..suami seolah2 mempercayai yg pertama. segalanya saya serah pada Allah. buat masa sekarang saya dengar cakap suami agar bersabar dan banyak berdoa. Setahun sudah saya bersabar.. nak dikirakan nafkah.. sebulan hanya RM200 je itupun kadang2 je. nak kira giliran setahun kalau di hitung tak sampai 2minggu pun. kerana datang hnya beberapa jam saja .......apapun buat isteri pertama berfikirlah secara positif adakah anda hendak suami anda bergelumang dosa?hanya takut dimadu?bukan semua madu itu pahit.....
Reply mie
9:57 PM on September 27, 2010 
[ummi]

salam..mcmmne kakak bleh memotivasikan diri akak supaya boleh mnerima keadaan trsebut sdngkan akak d dlm pntang?
Reply ummi
3:22 AM on June 28, 2010 
berdasarkan pengalaman, saya dimadukan pada 19 mei 2010...sbg isteri pertama...saya perlu banyak bersabar...memberi persetujuan bahawa suami boleh berkahwin lain sedangkan saya tgh srat mengandung 8 bulan tika itu...ketika itu, saya menemani ibu bapa mertua serta suami pegi meminang isteri ke2....ke mahkamah syariah di kelantan utk memberi keterangan pada hakim bahawa saya bersetuju untuk suami berpoligami...hinggalah kini...saya masih bersabar, demi anak2 apatah lagi kini saya tengah berpantang...saya taknak terlalu memikirkan masalah ini...takut2 gila meroyan jadinya
Reply mamacun
12:08 AM on March 5, 2010 
Tips...saya tak pandai nasihatkan org kerna diri bnyk kurangnya. Hanya yg saya ceritakan pengalamn sendiri dan pengalaman kawan2. Bukan setakat kaji sahaja tanpa d praktikkan dlm keluarga. Pada saya rumah ku syurga ku...perlu d terapkan nilai kecerian dlm keluarga kita. Apa pun masalah dlm keluarga perlu kita bincang bersama antara suami isteri serta anak2.
Wallahualam...
Reply dmalino
1:18 PM on March 3, 2010 
hahahaaa...banyak idea la mamacun ni..erk..boleh bagi tips x...utk suami n isteri serta bakal-bakal isteri....hikhikhikkk..
Reply mamacun
12:14 PM on March 3, 2010 
sebab itu pimpinan suami itu penting. Wanita bukan setakat d kahwini sahaja dan kena memahami begitu saje tanpa d beri ilmu. Kalau para isteri telah d beri ilmu dan cukup segalanya kenapa pula para isteri mahu menafikan hak suami itu. Tapi fikir lah...kalau susah sama2 tak kan masa senang mahu d uji isteri begitu. Kalau dah layanan isteri dah terbaik buat suami perlu kah d tambah kouta itu...
Reply dmalino
11:47 AM on March 3, 2010 
Lelaki hanya akan boleh berlaku adil sekiranya para isteri2 yang dikahwini boleh memahami dan mempunyai sikap tolak ansur antara satu sama lain..seperti isteri2 Rasulullah..
Reply mamacun
2:29 AM on March 3, 2010 
Pokok pangkalnya lelaki sebagai khalifahnya. Baik pimpinan, baiklah kendaliannya. Junjungan kita Nabi Muhammad S.A.W ada bersabda...kahwinlah wahai lelaki kalau kamu adil dan mampu. Kalau tidak mampu cukuplah satu. Dan aku lah orang yg paling adil d kalangan isteri2 ku. Pernahkan dengar hadis tu?.. Cuma kaum lelaki tidak selalu gunakan hadis 2 je....
Reply siti hawa
1:30 AM on March 3, 2010 
Kenapa tak amik yang positif kalau ckp psal poligami???Kalu suami kurang berkemampuan dr segi zahir....tapi bermasalah dalam hubungan suami isteri,dan dia berkeinginan.....dari si suami mkn luar,baik restu aje.Lepas tu sma2 menolong antara satu sama lain dr segi ekonomi..biarlah isteri pertama dok umh....jga anak dan biar isteri kedua dan suami yg mencari rezki....kat situ dah bantu dr segi ekonomi.anak-anak pun terurus..tak yah anta org jaga..mahal tau kos jga ank skrg...hehehe..sekadar pendapat...
Reply mamacun
9:52 AM on March 2, 2010 
Islam agama yg cantik,adil dan saksama. Kalau lah semua penganutnye amal kan dgn sebenarnye memang aman dunia ni kan. Berdasar kn dgn alasan d atas saya setuju. Tapi persoalan nya sekarang...mampu kah lelaki itu? Tepuk dada tanya iman. Jangan tiba masa anak2 terabai isteri2 semakin ungkal.
Reply Yanto
12:58 PM on February 21, 2010 
Saya ingin tanya..Boleh tak seorang lelaki yang berpoligami berjimak dengan dua atau tiga istrinya secara bersama-sama?
Reply amaran
2:28 AM on September 5, 2009 
Tapi kadang kala lelaki memang berkeinginan nak tambah cawangan..memang bermasalah dengan perkahwinan mereka tapi memandangkan mereka telah di kuasai oleh si isteri makanya mereka tak mampu nak berkahwin lagi walau pun berkeinginan.
Reply farhan
6:00 PM on September 2, 2009 
Lagi satu..kadang kala perempuan ni bersikap tamak dan pentingkan diri sendiri.Dia dah tahu dia tak mampu pun nak melayan suami,tak larat,penat la.Kenapa nak biar suami makan hati.Kalau tak mau layan izinkan saja suami bernikah lain dari suami buat benda bukan-bukan di belakang..macammana???sekadar pandangan..jangan terasa..hihihihi
Reply farhan
5:56 PM on September 2, 2009 
Saya setuju bab-bab poligami ni walaupun saya ni perempuan.Pada saya lahkan..saya tak salahkan lelaki seratus peratus.Kadang-kadang sikap isteri yang menyebabkan suami berkahwin lain.Tepuk dada tanya selera.Tengok tak telemovie "BUKAN BIDADARI" pada 22 September 2009.Lakonan Umie Aida dan Fahrin Ahmad.Pengarahnya Aziz M.Osman(saya suka cerita-cerita ziz M.osman)...sebab musibab lelaki berkahwin lain walaupun isterinya baik..sbb isteri lebihkan anak-anak dari si suami.Ada ke waktu nak tido sibuk nak bermain dengan anak.Last-last anak tido sekali.Kalau dah hari-hari anak tidur sekali,mananya pulak waktu tuk 'bersama'.Lama-lama boring la suami.betul tak...
Reply sufi
5:47 AM on September 2, 2009 
memang lah di haruskan..tapi si suami mampu ke nak melayan karenah yang macam-macam isteri-isterinya?Banyak suami rasa mampu berpoligami tapi hakikatnya tak mampu...untuk membahagiakan isteri -isterinya

New Page 1

Sedang Keudara:
  Macam-Macam Ada
[ DJ Amigo ]
Pendengar:
117 / 300

Dua Jasad Satu Hati


Ingin Mempromosikan Perniagaan Anda?

Urutan Wanita Cara Tradisional?



Perkhidmatan DJ. PA. Sistem & Karaoke, Canopy & Catering bertaraf VIP untuk sebarang majlis anda di kawasan Lembah Klang & Hulu Klang


Ingat !! Mati Adalah Satu Tuntutan


Pakej Pinjaman Koperasi Termurah Di Malaysia , Kadar 5.53% Setahun. Pembayaran Sehingga 150k Tempoh Maksima 180 Bulan ( 15 tahun )

Recent Videos

463 views - 1 comment
464 views - 0 comments
451 views - 1 comment